Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Ny forskning på solens aktivitet och dess påverkan på klimatet

Läs intervjun med docent Raimund Muscheler, som är författare till en studie som publicerats i Nature Geoscience, om solaktivitet och klimatförändring.
Solen sedd över jorden. Foto: NASA, CC licens Flickr

Hallå där...

...Raimund Muscheler, docent i kvartärgeologi på Geologiska Institutionen

Raimund Muscheler
Hur kom det sig att du började med det här forskningsområdet?

– Redan innan jag började studera tyckte jag att miljöfrågor är intressant och viktigt, men visste sedan inte riktigt vad jag skulle gå vidare med. Jag fick rådet att studera fysik - sedan skulle jag kunna göra vad jag ville. Så det gjorde jag, men tyckte att diplomarbetet var lite långtråkigt.

Och 1997, precis när jag sökte efter doktorandtjänst, läste jag en artikel av Svensmark om att kosmisk strålning påverkar molnbildning, albedo på jorden och klimatet, och att det kan förklara all uppvärmning vi har haft de senaste 100 åren. Och jag tyckte att det var konstigt att man visste så lite om detta: samtidigt som andra pratade om hur viktig påverkan är av växthusgaser kommer någon annan och säger att det bara är solen. Sedan sökte jag en doktorandtjänst om solens påverkan på klimatet och fick den.

– Jag tror att det är en viktig fråga, om man vill förstå klimatet måste man förstå alla komponenter.

Vad är det svåraste med den här forskningen tycker du?

– Kan vi börja med de enkla sakerna? Vad vi mäter är radionuklider, som bildas av kosmisk strålning, och jordens magnetfält och solens aktivitet påverkar hur mycket kosmisk strålning vi får på jorden. Den processen kan vi ganska bra, vi har en väl definierad källa. Det är ett ganska enkelt system, från atmosfären till isen.

– Men trots allt har vi inte bara solen och magnetfältet, atmosfärisk cirkulation kan också påverka hur mycket radionuklider som inlagras på en viss plats. Eller om det blir mer snöfall så kan det bli lägre koncentration av radionuklider. Klimatprocesserna påverkar alltså också. Och om man inte korrigerar för detta så kan det vara lätt att koppla förändringarna till solens aktivitet när det i själva verket är klimatet som påverkar koncentrationen av radionuklider. Man måste verkligen titta på bara solens signal. Florian Adolphi, doktoranden som har jobbat med analyserna av detta har gjort ett mycket bra jobb.

I framtida klimatmodeller, tror du att solens aktivitet kommer att implementeras mer?

– Det är svårt, eftersom man inte vet hur solens aktivitet kommer att vara, det finns ingen modell som kan förutspå det. Det finns några återkommande mönster som vi tror vi förstår, såsom solens 11-årscykel med avseende på solfläckar. Det kan modelleras, men inte så bra.

– Vad man kan göra är att titta tillbaka historiskt hur solen har förändrat sig på ett återkommande sätt under kanske 50 – 100 år, och bedöma sannolikheten att det kanske blir ett liknande scenario i kommande cykel. Men det är bara statistik. Det man kan göra är att ta med solens påverkan på klimatet i felmarginalen, i olika scenarier.

Kan du säga hur solen kommer att påverka klimatet de kommande 100 åren?

– Det är många faktorer som påverkar. Just nu går solaktiviteten ner, och så har trenden varit de senaste 20-30 åren. Då kan det bli lite kallare eller snarare en mindre stark klimatuppvärmning. Också den nordatlantiska oscillationen påverkar: mycket västvind ger milda vintrar, medan nordliga vindar ger mer snö eftersom det blir lite kallare så att snön inte smälter bort. Historiskt har långa perioder utan solfläckar gett kalla vintrar åtminstone i centrala och norra Europa. Men med mer växthusgaser i atmosfären, så är det svårt att säga. Olika processer kan motverka varandra.

Länk till studien som publicerats i Nature Geoscience

Länk till pressrelease

Här hittar du mer information om Raimund och hans forskning

Raimund Muscheler är verksam inom LUCCI (Lund University Centre for studies of Carbon Cycle and Climate Interactions), MERGE (ModElling the Regional and Global Earth system), BECC (Biodiversity and Ecosystem services in a changing climate) och Geologiska institutionen

Susanna Olsson

Senaste artiklar

2017-11-22
Lundaforskare, doktorander och studenter om klimatmötet i Bonn
2017-11-21
Varmare klimat förändrar Skånes flora
2017-11-14
Internationell hållbarhetskonferens vid Ekonomihögskolan i Lund
2017-11-13
Hur fortsätter arbetet med hållbarhet i utbildningen?
2017-11-07